måndag 14 mars 2016

2016 här kommer vi...

Men det var ju en sanning med modifikation...

Tänkte faktiskt skriva och visa lite bilder från avslutningen på semestern, dvs en liten bit av Italien och Tyskland, det låter väl okej?

Vi kanske ska börja där vi slutade, en bild från Sagiada, som ni kommer ihåg ligger på gränsen till Albanien ovanför Igoumenitsa, där vi väntade på färjan till Italien,

Där var det ju lugnt och skönt kan man säga, däremot när vi kom till Italien och Bari, som ju ligger ganska långt söderut, så märkte vi skillnaden på folk och fä, vi åkte ännu längre söderut för att vi ville komma ner på stövelspetsen, men vi körde och körde, så till slut svängde vi av mot havet och San Pietro in Bevagna, där det såg ut så här på spiaggian,

Vi insåg att här vill vi inte vara...

Vi åkte uppåt och hamnade på en ställplats som vi brukar ta in på, Baia Gabbiano i Fermo, mycket folk där med men vi fick plats, och säger att vi stannar kanske två nätter, ok säger ägaren...på kvällen går vi ut för att hitta någon restaurang, det blev ett hål i väggen, och italiensk snabbmat, helt underbart gott, och säga vad man vill om grekerna, men vin är kanske inte deras bästa sida, så det enkla stället på/vid stranden i Italien bjuder på resans godaste vin!

Vi säger hejdå till Italien,

och kör vidare upp mot gränsen till Schweiz, innan dess passerar vi ju olika sjöar och samhällen,

Fint i Italien och även Schweiz, vi får köa lite för att köra genom Gotthardt-tunneln, men det gör inte så mycket, väl ur den så ska vi köra om en långtradare modell mindre, precis där det börjar en kort tunnel, vi kör om och sedan hör vi hur han lägger sig på tutan, det tjuter i hela tunneln, och vi förstår ju att något hänt...

Vi hade tappat luckan bak, den studsade på långtradaren och blev kvar i tunneln, hur i h e kunde det hända? Vi kan konstatera att silvertejp är bra, och vill ni veta hela historien, så är ni hjärtligt välkomna att komma fram till oss på ställplatsen/campingen eller där ni ser oss, så berättar vi :)

Vi hamnade till slut efter en mardrömsnatt i Bacharach i Rhendalen, underbar ställplats, och vi fick bra väder så vi cyklade minst en mil åt varje håll!

Det här är utsikten från ställplatsen mot andra sidan floden, älskar att ta kort här!

Vi fortsatte uppåt, och det rullade på bra, så vi hamnade nästan ända uppe i Flensburg, fast ute vid havet på en ställplats som heter Kappeln, fin och stor småbåtshamn, många husbilar och nu ljög jag, för dagen innan hade vi kommit fram sent till Rendsburg, och där var det fullt överallt på ställplatserna, men vi knödde in oss på en av dom, som också var en småbåtshamn, fast vid floden...Detta gjorde att vi var uppe tidigt nästa dag, och därmed hade tur när vi kom till Kappeln, för det var fredag, och det rullade in många ekipage kan vi säga! Mysig liten stad, dit åker vi igen!

På lördagen blev vi sugna på räkmackor!!! Och vi visste ju att dom fanns i Landskrona på/i Lundåkrahamnen, där det dels finns en fin ställplats och även en liten mysig restaurang Idas by the sea, och där finns dom,

så efter att ha tagit den obligatoriska brobilden,

så körde vi till Lundåkrahamnen, fick en plats, och sedan fick vi äta räkmacka som heter duga :)

Nu var det ju så att söndagen var sista dagen på semestern, och nu började vi få ett akut längtantillstånd efter barn och framför allt lille Herbert, barnbarnet,

Så nu blev det hemfärd!

Som några av er läst och sett, har jag skrivit en text om att ta sig med husbil till Grekland, som finns på www.mittgrekland.se, kommer också att dyka upp en reseberättelse så småningom, läs gärna och kommentera, man lär sig ju så länge man lever!

Fortsatt trevlig vecka, på återhörande, AEL