tisdag 23 augusti 2016

Vi åkte genom Albanien!

Eftersom vi åkte själva i år, nästa år vill jag ha sällskap! Så hade vi en plan...vi skulle åka så långt vi kunde ner genom Albanien! Sagt och gjort, efter gränsövergången, som inte var några bekymmer, fortsatte vi således mot Skhoder

Först fick vi ju en stämpel att vi var i Albanien, kul:)

Vi blev överraskade att det var så stort i städerna i Albanien! I Skhoder var enda gången på hela resan i år som vi tyckte det var obehagligt vid ett trafikljus med tiggare och framför allt, små barn som tiggde, dom var aggressiva och blev sura när vi inte gav dom något, tyvärr var trafiksituationen som sådan inte lämplig att börja veva ner rutan och ge dom något, vi tog igen det senare.

Efter Skhoder blev det till att åka lite motorväg, lite annan väg och när vi kom fram till Durres var det en stor stad igen! Och givetvis umleitung! Här märktes det att dom jobbade på sin infrastruktur! Men det gick bra och på vägen ut såg vi skylten med camping Pa Amer, men då hade vi inte lust att stanna, så vi fortsatte vidare och kom således till Fier

Detta var Durres...

Här var det Fier...

Vi åkte vidare, och jag hade koll på att vi skulle förbi Vlora också, och sedan var vi nere vid havet och strax söder om Vlora skulle det finnas en ställplats.

Där kom vattnet! Och vi åkte förbi en hel hotell och stranden var lång, till slut kom vi fram till Cekodihme Som ställplatsen hette! Vi svängde ner och ser att det kommer två killar springandes, dom öppnar för oss och vi blir hjärtligt välkomnade! Vi parkerar, det står tre små campingbilar från olika länder, vi hälsar och sedan måste vi bada! När vi bytt om och är på väg till stranden kommer ägaren ut, åh ni måste vara Anette på Facebook😃 Då hade han sett att jag gillat deras sida förut på dagen!!! Jag får bjuda på en drink säger han, självklart, och den GT:n satt bra kan man säga!

Vi gick sedan till restaurangen och åt gott till en underbar solnedgång

Sådärja, en selfie, det bjuder jag på😃

Dagen efter lämnade vi den fina ställplatsen, fanns både ström, toalett och dusch för dom som vill ha det!

Nu var siktet inställt på bergsturen...vi har hört och läst mycket om den här vägen och vi var beredda, även om jag inte hade någon syrgasmask😁!!! Det hela började med en stigning uppför som hette duga, halvvägs upp ser vi att det är precis som i alperna, det dyker upp små gasthaus och restauranger...och vi möter bussen! Som tur var inte i en hårnålskurva utan precis där det var lite öppet och vägen var lite bredare, puh!!! Men vi var ju inte uppe än...vet inte hur många kurvor vi åkte den dagen, jag låter bilderna, tyvärr dåliga(tänk på att jag hyperventilerade!!), tala för sig själva...

Glömde jag säga att det rätt vad det är kan dyka upp djur, kärror, människor och vägarbetare uppe på några tusen meters höjd...vi var så nöjda med att ha klarat den bergsturen, nästa gång får jag flyga dit och bada på dom underbara stränderna! När vi så efter fyra timmars bergsklättring närmade oss avfarten till Sarande, tittade vi på varandra och sa:NEJ! Vi åker mot Grekland, sagt och gjort, efter att ha frågat polisen om vägen, alla är väldigt trevliga och hjälpsamma i Albanien, hamnade vi på en motorväg, rena Autobahn! Och sedan kom det en liten handskriven skylt med Greece på, då svängde vi😃 Tullen var inte så snabba, men inga problem där heller!!! Grönt kort, regelvidrig och passen i handen så går allt som en dans!

Nu var vi i

Vi stannade i Sagiada på en strand som är som gjord för fricamping, helt underbart, jag säger inte aldrig till att åka i Albanien igen, men jag behöver nog någon som följer med oss!