tisdag 20 februari 2018

Del 1 på vår resa till Spanien/Portugal

Vi hade bestämt att vi skulle köra ner husbilen till Spanien, närmare bestämt till Malaga, där vi läst oss till att det fanns flera bra parkeringar vid flygplatsen där den kunde stå under en längre tid!

Sagt och gjort! Vi lämnade vårt kära Göteborg och viktigast, de små trollen till barnbarn, dom växer så fort

Vi körde vår gamla vanliga väg, det vill säga, Bron och sedan genom Danmark till Rödby, vi hade en plan! Vi skulle hålla oss lite längre till väster mot vad vi brukar göra...vi hamnade i Lehnsan sent på kvällen, okej att stå vid en simhall. Sedan kom resans första navigationsmiss...vi tänkte oss genom Köln, och ja, jag hade läst om bron över Rhen som skulle renoveras, men inte sjutton kunde jag väl tro att det bara skulle stå en liten umleitung-skylt med förbud för 3,5 ton!!! Sedan visade det sig att det var flera som t.o.m dundrat över bron och således fått böter! Som tur var körde vi på en söndag, så det blev en knapp timme för att komma runt Köln, och då blev det vägen ner mot Trier, mycket vi hade för att lägga oss västerut...
Vi stannade på en stor ställplats/camping i Schweiz(ja den hette så!)där vi fick lite god mat och dryck!

Färden fortsatte in i Frankrike, och nu skulle vi minsann spara pengar på att inte åka så mycket motorväg! Vid Dijon svängde vi således av och hamnade på fina vägar ute på landet, så mycket biffdjur har vi aldrig sett som vi gjorde där! Kom fram till ett litet samhälle vid Loire-floden, Digion, lyckades hitta en affär som var öppen och ställplatsen var GRATIS! Fanns tydligen en ställplats till som låg vackrare, jaja, man kan inte lyckas jämt!

Nu var siktet inställt på den avgiftsfria motorvägen från Clermont-Ferrand till medelhavskusten, och ja, jag hade bestämt att vi inte skulle åka över Millau-bron, även om jag så här i efterhand ångrar mig, men säg inget till min chaufför! Vi såg den på håll och lite kringelkrok a la Grekland gjorde inte oss något...

Vägen fortsatte sedan ner, ner mot kusten och solen kom fram och så även vi, äntligen Medelhavet!

Vi tog in på en ställplats i Serignon, inget märkvärdigt men så skönt att få lite sol på sig☀️Vi cyklade in till samhället och det var riktigt mysigt, tur hade vi också då det var marknad där!

Nu var vi ju inte så långt från gränsen till Spanien, men eftersom katalanerna bestämt sig för att demonstrera på motorvägarna blev vi kvar ytterligare någon dag i Frankrike innan vi satte kursen förbi Barcelona och hamnade på en ställplats strax utanför Cambrils.

Färden fortsatte ner mot Alicante, fast vi stannade innan i El campello, fin ställplats och där hittade vi vänners vänner, kul, stranden var fin och även om husen var höga så kändes det okej.

Vi hade nu lyckats tajma in flera helgdagar, dvs, vi hade inget i kylskåpet😱 Så efter två dagar åkte vi vidare, lite lång dagssträcka blev det, men vi kom dit vi ville, nämligen strax innan Malaga! Vi hittade en i våra ögon riktigt bra ställplats, även om vägen upp för backen och sedan in genom grinden är lite trixig, vi kom som tur var, från andra hållet och fick en bra plats bland flera tyskar och engelsmän, vi var alltså på El Rincon i Rincon de la Victoria!

Vi solade, badade och käkade gott, grillade sardiner, mums!

Tyvärr tar ju det roliga slut efter ett tag, dagen innan vi skulle flyga hem åkte vi runt lite på andra sidan Malaga, blev ett stopp i Torremolinos på beachen där och vi tog även en promenad i stan...

Resan hem gick bra, även om vi kände oss lite fundersamma om hur husbilen skulle må när vi kom ner nästa gång... väl hemma fick vi lite skaldjur och gott dricka till det, svenska skaldjur har något visst

Vi hann med att arbeta, både på ön och även hemma där vi byggde nytt staket! Kalas för den yngsta hade vi också, hela 20 år blev han!!!

Vi avrundar med en bild från vårt favvo-ställe här hemma, Sävedalens saluhall

Fortsättningen på vår resa kommer snart, på återhörande AEL